söndag, maj 21, 2006

LORDI

Härligt att Lordi lyckades med bragden att ta hem segern i ESC igår! Kommer bli en grym spelning på Rockoff i sommar! På tal om Lordi, här är min grej från fredagens Nöje i Nyan:

Förlåt Carola, i år hejar jag på Lordi

Imorgon smäller det. Årets Eurovision Song Contest går av stapeln i Aten, med eller utan Lordi och Carola. När ni läser det här har semifinalen redan avgjorts och ni vet om både Finlands och Sveriges bidrag lyckats ta sig till final. När jag plitar ner texten lever jag dock fortfarande i ovisshet och hoppas verkligen att bägge bidragen skall finnas kvar i tävlingen på lördag.

På ett sätt låter det otroligt att Finlands hårdrocksmonster med horn i pannan som blivit anklagade för satanism skulle delta i samma tävling som superreligösa Carola som jämnat ut varje ojämnhet i sin panna med botox. Att en riktig hårdrockslåt skulle tävla om samma poäng som schlagerdängan ”Evighet” känns faktiskt lite konstigt. Att chansen finns att Carolas megafläkt skall riggas upp vid samma scen som Lordis pyroteknikprylar är nästan overkligt.

Trots allt finns det en möjlighet att de möts i finalen. Aldrig har väl ett finländskt bidrag väckt så mycket uppmärksamhet förut och aldrig har väl finländarna hoppats så mycket på sin låt. Lordi har bevisat att det inte enbart är hockey som kan väcka nationalistiska känslor till liv och bara det borde de få ett pris för. Så trots att jag som liten dansade med hårborsten framför spegeln och sjöng ”Fångad av en stormvind” för full hals så kommer mina lyckönskningar i år att tillfalla det finska lägret. Hårdrock, monsterdräkter och pyroteknik känns fräschare, roligare och ärligt talat bättre än byggfläktar och en medioker schlagerdänga som framförs av en sångerska klädd i Greklands färger. Så förlåt Carola, i år hejar jag på Lordi.

1 kommentar:

Anonym sa...

Och vad underbart bra det gick!! Aldrig mer ska jag tvivla på Finland kan om dom vill!! Man kan nog stolt erkänna att man är finländare en dag som denna! :)