måndag, januari 23, 2006

Örebro i vinterskrud


Örebro är ingen vacker stad. Centrum består av två shoppinggator med de vanliga butikerna HM, Lindex, JC, Gina tricot och Vero Moda. Krämaren står i ena änden av gatorna, en ful grå klump mitt i stan. I andra änden ligger Stortorget och Nikolajkyrkan. Den enda delen i centrum som jag tycker är någorlunda fin är området runt slottet. Slottet, Strömpis och Stallbacken får en sjua på en skala mellan ett och tio.

Just nu är Örebro ändå klädd i sin fördelaktigaste dräkt, ett vitt, tjockt snötäcke. Plötsligt göms allt det gråa och tråkiga under drivor av ren, fin snö. Istället för den bruna sörja som brukar rinna i Svartån ligger isen nu som ett lock ovanpå det smutsiga vattnet. Saltet som brukar göra vägarna plaskiga och skitiga lyser med sin frånvaro.

Tack och lov.

För snart blir det vår och innan vårens små gula blommor slår ut bakom Statoil och äppelträden börjar blomma har Örebro en lång lerig tötid framför sig. Hoppas vinterkylan håller Örebro i sitt grepp ett bra tag till.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fast ja tycker d finns väldigt många fina gamla hus i Örebro, både inne i stan å mellan Krämaren ner till Behrn Arena och längre ut på landet finns d en hel del fin natur å grottor å kalkstensbrott, d såg ja under mitt förra år som skogsmulle! Men inga slår d ju Åland heller! kramar/L

Anonym sa...

Jag håller int alls med dig! Jag tycker örebro är en fin stad, kanske int drottninggatan e de mest exotiska ja sett, men jag tycker de finns jättemycket jättefint å mysigt med örebro! :)

Anonym sa...

Välkommen tillbaks in i (blogg)matchen tjejen! och grattis till alla triumfer på sistone, lägenhet, jobb och karl! glömde din carey-bok på mötet idag som du säkert förstod..men jag kan ju komma över med den till bågen någon dag, när var det nu du skulle flytta dit? tråkigt att vi inte ses så mkt längre..blir ju så när man går olika kurser och har mkt att göra & så. hoppas du gillar planerad. själv är jag rätt glad över att få en paus från median. vi hörs inom en snar framtid! //emma

Rami sa...

beautiful photo of slottet!

I was looking for some winter Örebro photos and found my way here...