fredag, mars 10, 2006

Flytten närmar sig

Om en vecka flyttar jag. Ska börja packa så småningom. Det bästa med att packa är att man tvingas göra sig av med en massa skräp som man har samlat på sig under årens lopp. Jag är en sån som har väldigt svårt för att kasta saker. Det gäller allt från kvitton till brev och vykort. Tidningsurklipp, gamla tentor, veckotidningar och visitkort trängs i mina skrivbordslådor. Och ärligt talat oftast helt i onödan. Jag menar, hur ofta sätter man sig och läser gamla vykort och veckotidningar? Men ändå har jag svårt för att slänga dem. Undrar varför. Det finns säkert någon bra psykologisk förklaring men jag vet inte vilken den är.

Det är samma sak med min garderob. Gamla urtvättade tröjor, för tajta jeans och trasiga sockor trängs längst inne i skåp och lådor. Jag kommer troligtvis aldrig någonsin att använda dem mer men jag kan ändå inte förmå mig att kasta bort dem. Tänk om jag behöver dem någon dag. Tänk om alla mina andra kläder är smutsiga och jag faktiskt behöver den där slitna polotröjan från 2001? Tänk om jag plötsligt rasar i vikt och kommer i de där favoritjeansen som jag inte fått på mig sedan tiden i Frankrike? Och karonkaklänningen; man kan ju inte kasta bort en skräddarsydd balklänning även om man knappast kommer att få några fler tillfällen att använda den.

Nej, vissa saker kommer nog att packas ner i mina flyttlådor och följa med till den nya lägenheten den här gången också. Men mina trasiga sockor ska jag kasta. Så långt måste jag kunna sträcka mig.

Inga kommentarer: