torsdag, mars 02, 2006

Det verkar bli en mediefri sommar

Fick avslag från Nyan idag gällande min sommarlovsansökan. Skit också, det var där jag hade mina högsta förhoppningar om att få ett jobb eftersom jag har en liten fot inne där i och med nöjesfrilanset. Nåja, jag har ju även sökt till Ålandstidningen och radion och det är ju inte omöjligt att jag kan få något jobb där, men chansen är nog mindre. Så ikväll blir det till att skriva ihop en ansökan till museibyrån och hoppas på att åtminstone få något slags guidejobb där. Annars vet jag inte vad jag skall göra i sommar. Posten blir det ju inte, i alla fall inte som utdelare. I värsta fall får jag väl söka på prepost, men helst inte innan alla andra möjligheter är utforskade.

Sen för att svara på Håkans frågor. Vad gäller mina åsikter om att göra Mariehamn till huvudstad för ett enat rike bestående av både Finland och Sverige så är det något jag aldrig ägnat en tanke förut. Om Finland och Sverige någon gång skulle bli en enad stat, vilket jag inte tror kommer att hända inom den närmsta tiden, tror jag knappast att Mariehamn skulle agera huvudstad eftersom Åland är ett självstyrt landskap och Mariehamn är sätet för vår landskapsregering och vårt lagting. Känner jag ålänningarna rätt skulle vi inte ge upp självstyrelsen i första taget nämligen.

Vad gäller snuset så har det ännu inte tagits något beslut i frågan vad jag vet. Jag vet att många vill att Åland skall få fortsätta sälja snus taxfree på färjorna, men jag har svårt att tro att vi kommer få vara undantaget som gör regeln speciellt länge till. I land är det ju redan förbjudet att sälja snus även på Åland.

Inga kommentarer: