söndag, februari 26, 2006

Det blidde silver

Konstigt att man kan vara besviken över att ta ett OS-silver. Men så är det när man förlorar mot svenskar. Det svider. Ändå tänker jag vara stolt, lejonen var riktiga hjältar under detta OS, bottentippade tog dom sig igenom turneringen med flest vunna matcher av alla, väldigt få insläppta mål och med minimal marginal blev de snuvade på guldet. Jag tänker hålla mitt finska huvud högt och vara stolt över ett väldigt välförtjänt silver. Plus att vi har den snyggaste spelaren i turneringen. Det är inte heller fy skam. Synd att han lägger skridskorna på hyllan före nästa OS, Teemu Selänne.



På tal om något helt annat. Här är min krönika från fredagens Nöje:

Studentrabatt sökes

Som student i Sverige får man rabatt på det mesta. Mot uppvisandet av sitt studentleg kommer man billigare undan när man till exempel äter ute, tränar, reser eller går till frissan. Tack vare studentkortet kan man spara några extra slantar varje månad vilket förstås är välkommet med tanke på den skrala ekonomi man ofta har som student.

När jag gick i Lusse hade vi inget studentleg och därför blev jag väldigt förvånad när min lillasyster drog fram ett ur plånboken sist hon var och hälsade på mig i Örebro. Vi var ute på en restaurang som ger tio procent rabatt till alla studenter och lillasyster blev glad för att äntligen få använda sitt kort. Kortet hade hon tydligen fått genom en beställning från något företag i Svenskfinland och det fungerade precis som våra svenska studentleg.

Vilket framsteg! Härligt att ålänningarna kan få ett intyg som förser dem med allehanda rabatter. Tyvärr måste jag ändå ställa mig frågande till om åländska studenter kan vinna något på att beställa det här kortet. Vilken nytta har man av det så länge nästan inga ställen på Åland erbjuder reducerade priser för studenterna?

När jag åkte hem sist till exempel. Redan på cityterminalen tog de rabatterade priserna slut. Att åka över Ålands hav kostar lika mycket vare sig man är student eller inte. Väl på Åland var det inte heller några rabatter så långt ögat kunde se. Ingen studentrabatt hos frissan, ingen billigare lunch på stan, ingen rabatt på bussen ut till Saltvik och absolut inget billigare inträde på Mariehamns krogar.

Jag tror att det finns vissa ställen där studenter kommer en aning billigare undan även på Åland, till exempel på bokhandlarna i stan som säljer kurslitteratur till ett rabatterat pris och på träningsanläggningarna där man kan träna lite billigare som studerande. Men det är ändå bara en droppe i havet. Åland vill så gärna vara en bra studieort, med bra utbildningar och ett gott studieklimat. Företag runt om på ön skulle enkelt kunna bidra till detta genom att införa mer rabatter åt oss studenter. Jag skulle i alla fall vara tacksam.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vem deppar inte över silvret...men försöker trösta mig med att det är inte så tokigt egentligen att fira OS-silver....tänk om man hade kommit sist?? Det hade nog svidit ännu mer...Så heja för ett silver!!

Anonym sa...

Och jag som trodde att ni Ålänningar hejade på Sverige. Men visst; Skåningarna hejar knappast på Danmark längre. Int' när det kommer till hockey i alla fall.

PS Vad tror du om att göra Mariehamn till Finlands och Sveriges gemensamma huvudstad? Sverige har blivit ett sossigt B-land; vi behöver lite finsk och åländsk SISU.

Och hur går det med snuset. Kommer EU tillåte det? DS

/Håkan

Anonym sa...

Teemu e en riktig pudding :)

Anonym sa...

Ännu finns det hopp för ett blå-vitt guld:

http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_11981037.asp

//Håkan