lördag, februari 11, 2006

Fascinerande smycke

Jag köpte ett silversmycke på Vikingamarknaden i somras. Varje år hålls den två dagar långa marknaden i närheten mitt hem på Åland och det brukar vara väldigt många försäljare och utställare där, i mitt tycke en av de bästa marknaderna på Åland. Under dessa två dagar förvandlas fältet i Kvarnbo till en plats där vikingar rider runt, slåss och dricker mjöd dagarna i ända. Ett väldigt trevligt arrangemang.

Det har blivit tradition för mig att besöka marknaden och i fjol kom jag hem därifrån med ett silversmycke som minne. Smycket var en avbildning av en runristning som föreställer Hyrrokkin, eller som Viktor Rydberg benämner henne:

Gullveig, den 3 gånger födda jättinnan, de onda runornas och trolldomens upphof. Hon kallades Heid, då hon kringvandrade på jorden och utlärde sina fördärfliga konster. Aurboda hette hon,då hon var gift med Gymer. Angerboda kallas hon under sin vistelse i Järnskogen. Såsom tre gånger bränd och likväl lefvande bär hon binamnet Hyrrokin, den eldrökta.

Hyrrokkin var en jättinna som skickades efter av gudarna då de inte klarade av att knuffa ut Balders dödsskepp i havet. Hon kom ridande till dem på en ulv, med ormar som tyglar. Med en hand lyckades hon knuffa ut båten i havet.

Jag blev fascinerad av historien och imponerad över hennes styrka så det blev detta smycke som fick följa med mig hem efter förra årets marknad. Jag hoppas hitta en souvernir med lika fängslande historia i år.
Mitt smycke är det till vänster.

Inga kommentarer: