lördag, februari 25, 2006

Melodifestivalen anno 2006

Jag missade medvetet första deltävlingen i årets upplaga av den svenska melodifestivalen. Var hemma på Åland och tittade på OS-hockey mellan Finland och Tjeckien istället. Och efter att ha slötittat på kvällens sändning från den andra deltävlingen kan jag lugnt säga att jag inte missade det minsta lilla. Har något så sorgligt dåligt någonsin visats i svensk tv? Okej, nu överdrev jag väl en aning. Men herregud, Lena Philipsson kan väl knappast bli sämre. Försöken att vara rolig programledare går helt åt skogen och det enda som är värre än Lenas tafatta försök att skämta är väl låtarna som bidrar i årets tävling. Kicki Danielsson gick just vidare till final med en låt som jag kan slå vad om att kommer spelas på Arkens gubbhylla i sommar, men knappast någon annanstans. Sorgligt nog var Kicki ändå bäst. Två tjejer i musikantkjol, några killar utklädda till elefanter, Magnus Carlsson i en gayigare och dansbandigare version av förra årets vinnare Las Vegas och så Östen med resten... Ett sämre startfält har jag väl aldrig sett. Kanske Finland äntligen har en chans att kvala in till Eurovision om Sverige blir tvungna att skicka nått av dessa bidrag. Fast Carola har ju inte entrat scenen än. Sverige får lägga hoppet till henne.

Inga kommentarer: