måndag, juli 12, 2010

Bilbesiktning

Jag var med farfars bil till Motorfordonsbyrån i dag för att den skulle besiktas. Farfar själv var ute på sjön någonstans mellan Åbo och Tengsödavik, så jag ställde upp och förde Saaben. Några småfel hade den, men den skulle inte behöva visas på nytt i alla fall.

Efter besiktningen träffade jag ett par arbetskompisar vid Mariebad. Vi solade och simmade och sedan skulle jag till gymmet för ett välbehövligt corepass. Då behagade bilen inte starta. Tydligen hade besiktningsgubben tänt lyktorna, jag hade inte fattat att stänga av dem och nu var batteriet urladdat. Åtminstone såpass mycket att den inte startade när jag vred om nyckeln. Den hostade lite, suckade och dog.

Inte gick det bussar hem heller. Kollektivtrafiken ut till landet sommartid lämnar mer att önska kan man lugnt påstå. Och batteriet i telefonen sjöng också på sista versen så jag var osäker på om det skulle räcka för att ringa efter hjälp. Gick i alla fall tillbaks till parkeringen. Bilen hade ju stått i fred i en halvtimme medan jag traskat fram och tillbaks till bussplan, så jag tänkte att kanske den kommit på bättre tankar.

Det hade den. Efter många långa sekunders tvekan startade den och jag kunde köra hem igen. Någon träning blev det däremot inte.

Inga kommentarer: