lördag, juli 10, 2010

What to do?

Borde skippa stranden i dag. Min stackars kropp har fått mer sol än vad den behöver den här veckan och om jag inte vill lysa som ett stoppljus på Arken i kväll borde jag hålla mig inomhus. Men vad ska man göra då?

Det är konstigt med den här prestationsångesten som följer med en från jobbet in på semestern. Att stanna inne i lägenheten en hel lång dag utan att göra någonting känns helt enkelt inte som ett alternativ. Då slösar man bort en semesterdag på inget, en dag som kunde ha använts till sollapande, kompishäng och släktbesök. Något måste man göra. Inte bara vara.

Jag tror det vore nyttigt att lära sig att göra ingenting. Att vara nöjd med att ha tråkigt. Att tillåta sig göra ingenting och att inte ha dåligt samvete för att man latar sig, missar solstrålarna och vad än det må vara. Men det är svårt. Fruktansvärt svårt.

Jag börjar den här dagen med att diska och tvätta. Lägenheten har förfallit trots att jag knappt bevistat den alls under min första lediga vecka. Sedan får vi se vad resten av dagen för med sig. Kanske mormor vill ha besök?

Inga kommentarer: