torsdag, november 24, 2005

Lilla jul i antågande

Åker hem till Åland imorgon. Skall uppsöka farbror doktorn och ta bort några läskiga födelsemärken som jag har i hårbottnen, hoppas att dom inte måste raka bort allt för mycket hår för att få bort dem bara! När jag nu en gång är hemma under lilla jul skall jag passa på att fira dagen så traditionsenligt som möjligt också, vilket innebär att jag skall gå på julmarknad på Jan-Karlsgården på dagen och på fest till Högtomt på kvällen. Det skall bli jätteroligt! Jag hoppas att mamma och Inger har tagit in en lillajulgran också och att de tagit fram ljusstakar och sånt så att man kommer i julstämning. Om inte annat brukar dom ju ha en stor julgran på Högtomt.

Förra året var jag och syrran och stal en gran från Nisse och Arvids mark. Vi trodde att vi var på vår egen mark så vi kröp ner i ett dike där en enorm gran stod och så turades vi om att såga av den. Efter en hel evighet föll åbäket omkull och vi drog upp den på pappas pick up och förde den stolta till Högtomt. I diket lämnade vi tydliga spår av vårt granstöldsbrott. Dagen efter under festen kom det dock fram att vi hade sågat ikull granen på Mörnarnas mark och Nils och Arvid sade att de skulle surra fast granen i Sussis taxis dragkrok och släpa hem dem när festen var över. Detta glömde de som tur var bort när det var dags för hemfärd. Kanske på grund av att de fått koncentrera sig så hårt på sin påhittade sång om en som heter Stefan och hans schaktblad som de skulle köpa.

De två lilla jul fester jag närvarat på hittills har varit otroligt roliga så jag har höga förväntningar även på årets. En lilla julfest innebär gröt och glögg och dansband, riktig bondfest med andra ord, roligare blir det knappt. Men vem vet, kanske vi måste ta oss in till Ålands nöjespalats Arken innan kvällen är över. Utbudet av fräscha singelgrabbar på Högtomt brukar nämligen inte vara jättestort... Fast man vet aldrig, kanske några nya förmågor hittar dit i år.

Är tillbaks på söndag eller måndag, tills dess!

Glad lilla jul på er allihop!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänker fira min lilla jul me att plugga duktigt till en tenta! Hoppas du får lite trevligare upplevelser. Glad lilla jul! kramar