onsdag, november 02, 2005

Packat och klart


Ikväll är reseprogrammens kväll på tv, fyran visar "När och fjärran" och på SVT är det "Packat och klart". Brukar sitta som klistrad framför tvn om jag är hemma när dessa program går, mest för att få drömma mig bort till något främmande land för en liten stund. Men samtidigt för att se om dom visar någon gammal repris från ett "cykelsemester på Åland reportage" som de gjorde för några år sedan.

För håll i er nu, där var jag med. Och inte som någon liten prick i bakgrunden när de cyklade utmed de åländska vägarna, utan faktiskt som en som blev intervjuad. Jag har nämligen en lite konstig merit på min CV, jag har varit guide på ett snigelsafari.

Två somrar jobbade jag på ett snigelsafari där hemma, där de hade en farm och födde upp sniglar samt ett safari där jag höll guidade turer för turister, pensionärer och skolgrupper som fick berättat för sig om allt mellan himmel och jord som hade att göra med de små liven. Helt otroligt vad folk undrade mycket om sniglar, och ännu mer otroligt att snigelsafarit var en av de populäraste turistattraktionerna på holmen. Jag guidade på svenska, engelska och finska och än idag är de flesta ord jag kan klämma ur mig på mitt fosterlands största språk hämtade från mitt snigelmanus. Så om ni har någon snigelfråga någon gång så vet ni vem ni kan vända er till.

Nåja, i alla fall, en dag kom ett tv-team knallande upp längs stigen till farmen och presenterade sig som Packat och klart. De ville filma lite, intervjua lite och äta lite snigel. No problems sa min chef och skickade in mig i snigelrummet med teamet. Till saken hör att vi inte hann mer än in i rummet innan en propp gick och det blev kolsvart. Men packat och klart gav sig inte, tydligen tyckte de sniglarna var värsta scoopet så de riggade upp en kameralampa och med hjälp av en styrox (frigolit) skiva som reflekterade ljus rätt bra i taket fick dom tillräckligt mycket ljus på sniglarna och i nyllet på mig för att kunna genomföra en intervju.

Och klippet sändes, så jag har stått i rutan på bästa sändingstid och talat om sniglarnas parningsritualer. Det är det inte alla som gjort. Förresten kan jag rekommendera er att gå på snigelsafari, det är inte alls så segt som det kanske låter. Och sniglar är en delikatess!

Inga kommentarer: