tisdag, december 20, 2005

Grease i ett genusperspektiv

Igår hade jag en riktig tv-kväll. Fyran körde två klassiker, "Ensam hemma" och "Grease". Bägge är filmer som jag nog har sett cirka 20 gånger för när vi var små hade vi dem inspelade på videokasett och jag och syrran tittade på dem ett otal gånger. Favoritfilmer kan man nog säga att de var. Men igår insåg jag att universitetsstudierna med allt sitt tjat om genusvetenskap och genusperspektiv totalt förstört glädjen med att se på Grease utan att behöva tänka kritiskt. Av någon anledning började jag störa mig på att Sandy måste ändra på sitt utseende och sin personlighet för att kunna vara tillsammans med Danny och jag kom på mig själv med att tänka "varför behöver inte Danny bli sportfåne och varför ger Sandy efter och förändrar sig för att passa in gänget?" Det är nog verkligen på tiden med lite jullov. Jag vill kunna se en klassisk amerikansk highschoolrulle utan att få upp teorier om genus och patriarkat i huvudet. Är det för mycket begärt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Man blir skadad av att gå i skola! :) Men pröva int Danny på nån sorts sportkarriär i Grease, har nåt minne av att han springer i ett par skitfula shorts å att han testar brottning! kramar/L